Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gepersonaliseerde inhoud en advertenties. Je hebt steeds het recht de cookies te weigeren dat niet essentiel zijn voor de basiswerking van onze website.

Logistiek: inzameling en recyclage

2.1   Hoe kan ik mij registreren als ophaalpunt?

Voor een registratie als ophaalpunt bij Recupel vragen wij om volgende webpagina aan te klikken: https://frontoffice.recupel.be/registration/new-business-relation/collectionpoint
Registreer je hier aan de hand van jouw BTW-nummer.
Je ontvangt dan een paswoord en een gebruikersnaam waarmee je kan inloggen in de logistieke applicatie om een transportaanvraag te registreren.

2.2   Hoeveel kost een ophaling?

Recupel organiseert kosteloos de ophaling van jouw gevulde recipiënten (boxpallet, karton, doos, box, ….).

2.3   Hoeveel afgedankte apparaten heb ik nodig om een ophaling aan te vragen?

Een ophaling kan aangevraagd worden bij minimaal 8 stuks groot wit en/of koel-vries.

2.4   Is er een minimum aantal ophalingen gekoppeld aan het gebruik van een boxpallet ?

Boxpalletten voor het inzamelen van AEEA dienen één maal per 3 maanden of 4 keer per jaar gevuld en opgehaald te worden.  Indien dit volume niet wordt gehaald, opteert Recupel voor een eenmalige ophaling (1 maal per jaar).

2.5   Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Bij LOGIN kies je voor de optie "wachtwoord vergeten" onder LOGISTIEK. Daarna kan je via je gebruikersnaam je wachtwoord opnieuw instellen. Weet je niet wat je gebruikersnaam is? Klik dan op 'Gebruikersnaam vergeten' en geef je e-mail adres in. Hiermee kan je al je gegevens opvragen. Je ontvangt je gebruikersnaam en wachtwoord via e-mail en kunt hiermee vervolgens inloggen.

2.6   Wanneer is mijn boxpallet vol?

Een ophaling kan aangevraagd worden wanneer je recipiënt voor minstens 80% gevuld is.

2.7   Hoe vraag ik een ophaling aan voor het RecyclePunt?

Wanneer je beschikt over een RecyclePunt voor klein elektro en/of lampen, ben je aangesloten als ophaalpunt bij Recupel. Wanneer een module vol is, kan je een ophaling aanvragen. Dit doe je door te bellen naar 0800/15 880 of door te mailen naar vol@recupel.be. Vermeld hierbij zeker jouw adres en om welke fractie het gaat (elektro, lampen of TL-buizen).

2.8   Wat zijn de ophaalvoorwaarden voor een transportaanvraag?

Indien je de ophaalvoorwaarden wil raadplegen, kun je deze vinden via deze webpagina

2.9   Hoe kan ik een transportaanvraag registreren?

Op de home pagina van de website be kiest u bovenaan voor “LOGIN”
Daarna klikt u op “aanmelden” onder ‘LOGISTIEK”
In het menu kiest u voor “Een AEEA transport aanvragen”
Daarna vult u onderstaande scherm in op basis van 8 stappen
Stap 1 : controleer uw adres
Stap 2 : Vink het moment uit waarop de chauffeur niet kan langskomen (Let op : dagen uitvinken kan de ophaaltermijn verlengen)
Stap 3 : Vul in onder “Aantal ophalen”
Stap 4 : Automatisch verschijnt eenzelfde aantal onder “Aantal leveren” (met uitzondering van ophaling per stuk).
Stap 5 : U kan het cijfer onder “aantal leveren” wijzigen maar dan dient u de reden in te geven onder “Extra informatie”
Stap 6 : U kan nog informatie voor de transporteur toevoegen (vb. bij ophaling vragen naar persoon X, ophalen aan poort X, vooraf bellen op nummer X…)
Stap 7 : U klikt op “Verzenden”. U kan de ‘waarschuwingen’ negeren.
Stap 8 : U gaat door tot u op het scherm een transportnummer ziet verschijnen. U ontvangt als contactpersoon ook een mail met een transportnummer ter bevestiging van uw aanvraag.

2.10   Wanneer wordt mijn ophaalaanvraag uitgevoerd?

De termijn voor het uitvoeren van een ophaling bedraagt 3 werkdagen na aanvraag.

2.11   Worden mijn apparaten ook opgehaald aan huis?

Recupel haalt geen toestellen op aan huis. Particulieren kunnen hun afgedankte elektro brengen naar: het containerpark/ de kringwinkel/ recyclepunt/ een handelszaak bij aankoop van gelijkaardig nieuw toestel ( aanvaardingsplicht verkoper). Een inzamelpunt voor afgedankte elektro en/of lampen kan je ook vinden door je postcode in te voeren op deze pagina. Daarna word je doorverwezen naar een kaart waarop alle collectiepunten in jouw buurt aangeduid staan.

2.12   Mijn inzamelmeubel is beschadigd, wat doe ik?

Bij schadegevallen vragen wij om Recupel te contacteren op het nummer 0800 11 539. Het ophaalpunt moet ervoor zorgen dat de recipiënten met de nodige zorg worden gebruikt. Bij verlies of schade kan Recupel een vergoeding vorderen.

2.13   Hoeveel kost een inzamelmeubel?

De recipiënten om elektro en lampen in op te slaan (boxen, boxpalletten, lampendozen/boxen en containers) zijn eigendom van Recupel. Recupel stelt deze kosteloos ter beschikking. Het ophaalpunt moet ervoor zorgen dat deze op een droge en neerslagvrije plaats worden gestald.

2.14   Mijn apparaat werkt nog steeds, hoe kan ik het een tweede leven geven?

Herbruikbare elektrische en elektronische toestellen kunnen worden toevertrouwd aan een hergebruikcentrum of kringwinkel. Neem hiervoor contact op met het hergebruikcentrum in jouw buurt. 
De goederen kunnen naar de hergebruikcentra worden gebracht of hun ploegen zamelen deze goederen op aanvraag in aan huis. 
Vanaf dat ogenblik volgt elke productgroep zijn eigen weg doorheen het hergebruikcentrum om uiteindelijk, na een eventuele herstelling, aan verlaagde prijs te worden verkocht via het hergebruikcentrum. 
Toestellen die niet herstelbaar zijn en dus ook niet meer kunnen worden verkocht, worden via een samenwerking met Recupel op een milieuvriendelijke manier verwerkt. Een kringwinkel in jouw buurt kan je vinden door in de tweede kolom je postcode in te geven op: https://www.recupel.be/nl/waar-naartoe/#.  Klik vervolgens op zoek een kringwinkel en je wordt doorverwezen naar een kaart waarop alle kringwinkels in jouw buurt te vinden zijn.

2.15   Kan ik met mijn vraag over batterijen ook bij Recupel terecht?

Bij vragen omtrent de verwerking van batterijen, vragen wij om contact op te nemen met de firma Bebat.

2.16   Levert Recupel een certificaat van verwerking van AEEA?

Het certificaat van verwerking van materiaal kan slechts worden afgeleverd door een erkende verwerker, die tot demontage is overgegaan.  
 
Het komt niet aan Recupel toe om dit document te leveren.  
 
Recupel kan echter wel in een brief bevestigen dat elke milieureglementering strikt wordt nageleefd bij de recyclage van AEEA.  
 
De bij Recupel geregistreerde collectiepunten die een transportaanvraag doen ontvangen een ophaalbon die bevestigt dat toestellen werden teruggenomen.  
Deze ophaalbon wordt door de vervoerder afgeleverd op het ogenblik van de ophaling.  
Recupel kan deze ophaling via haar informaticasysteem ook bevestigen wanneer de transporteur de ophaling heeft bevestigd.  
 
De Overheden aanvaarden dat de door de vervoerder ondertekende ophaalbonnen door het collectiepunt worden bewaard en ingeschreven worden in het afvalstoffenregister als bewijs van afvoer en verwerking van AEEA. 

esc