Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gepersonaliseerde inhoud en advertenties. Meer weten

7 sportieve voornemens die je wél makkelijk volhoudt.

Overtollige eindejaarskilo's wegwerken, meedoen aan Tournée Minerale, graag pronken met een beach body in de zomervakantie ... er zijn wel duizend redenen om je sportieve voornemens eindelijk serieus op te vatten. Maar je houdt ze met de beste wil van de wereld niet lang vol. Klinkt bekend? Leg de lat toch niet zo hoog, stel realistische doelen.

1. Ga wandelen. Ja echt, ga wandelen.

Het is verdorie de makkelijkste en gezondste sport ter wereld: nooit blessures! Wil je het wat spannender maken, koppel er een kleine uitdaging aan.

  • Wandel met een stappenteller en beperk je tot 1000 stappen (amper 10 minuutjes).  
  • Kies een bestemming vlakbij, zoals een winkel. Of nog beter: een winkel die ook RecyclePunt is. Ook daarvoor moet je niet ver gaan. En je hebt weer een extra doel: een kapot USB-kabeltje meenemen voor recyclage bijvoorbeeld. 

 

Voor iedereen een RecyclePunt op loopafstand: daar gaan we voor!
Sporten naar het RecyclePunt

2. 'Next level'-wandelen. Ook wel lopen genoemd.

  • Een kwartiertje lopen, dat kan toch iedereen? Dat is al goed voor 200 kcal
  • Ongeoefende loper? Gebruik best een hartslagmeter. Of hou je aan deze regel: zolang je tijdens het lopen rustig kan praten met je buurman, forceer je je lichaam niet. 

3. Touwspringen. Jump jump jump!

  • Begin bescheiden, dagelijks een minuutje bijvoorbeeld. Weg is de stress. 
  • Koop een digitaal springtouw. Dat houdt het aantal sprongen bij en telt de verbruikte calorieën op. Wist je dat iemand van 85 kilo die tien minuten touwtje springt al 112 kilocalorieën verbrandt?

4. En waarom niet fietsen?

  • Kijk of je werkstek op minder dan 5 kilometer ligt van je woning. En besef dat fietsen dan meestal sneller is dan de wagen en wel 100 keer gezonder.
  • Duwtje in de rug nodig? Een fietscomputer motiveert extra. Je ziet de kilometers zo aantikken en de calorieën zo wegsmelten. 
  • Werk je iets verder van huis of moet je al eens een heuveltje op? Investeer dan in een elektrische fiets. Zalig cruisen! Let wel op de veiligheid: een fietshelm of rugzak met ingebouwd ledlampje is geen overbodige luxe.
Sport en recyclage gaan mooi samen: met Recupel beweeg je meer;-)

5. Oortjes in en dansen maar.

  • Oortjes in, zot rondspringen en calorieën verbruiken: dansen is de max. En vergeet niet naar de buren te zwaaien als ze je met open mond aanstaren. 
  • Liever het zwembad dan de dansvloer? Zelfs voor zwemmers bestaan er players met waterdichte oortjes. Kan je lekker naar walvisgeluiden luisteren ;-)

6. Hang nog eens het kind uit

Kinderen houden je jong. Tenzij het zelf couch potatoes zijn. Zitten ze teveel achter hun scherm te gamen? Dit is dé oplossing.

  • Combineer het game-gevoel met het buitengevoel en doe hen een drone cadeau. Kunnen ze tegelijk aan knopjes prutsen en toch rondhollen. En jij blijft ook fit: zo'n drone zit natuurlijk in geen tijd vast in een boom. Niks uitputtender dan in die boom te klimmen om die drone eruit te halen.

7. Regelmaat loont.

  • Zorg dat je doelen haalbaar zijn. Geen Mont Ventoux beklimmen, geen marathon. Wel kleine, leuke dingen die al snel een dagelijks ritueel worden. 
  • Regelmatig sporten is veel makkelijker dan 1 keer een giga-inspanning. Het lijkt wel recycleren: daar wacht je toch ook niet mee tot er een enorme hoop afval ligt? 

Goed opgelet?

USB-kabeltje, stappenteller, digitaal springtouw, oortjes, fietscomputer, elektrische fiets, smartphone, oplaadbaar ledlicht, drone ...  alle apparaten uit dit artikel zijn elektrotoestellen. Had je het door?

En wist je dat Recupel ze allemaal recycleert als ze stuk zijn?

esc