Als producent of invoerder doe je aangifte van de elektrische en elektronische apparaten (EEA) die je op de markt brengt*
*zowel ingevoerde, geproduceerde als in hergebruik gebrachte of refurbished apparaten.
De Recupel-aangifte
Deze aangifte gebeurt driemaandelijks op basis van het moment van:
- de verkoop van de EEA
- of van de invoer.
Je krijgt hiervoor een e-mail. De deadline voor je aangifte is de 20ste van de maand volgend op het kwartaal waarvoor aangifte wordt gedaan.
Doe je aangifte
Hulp nodig bij je aangifte?
Recupel-bijdrage per apparaat
Heb je nog vragen?
De basisprincipes voor een correcte aangifte van...
...ingevoerde of verkochte apparaten
Wat is de definitie van een ingevoerd of geproduceerd apparaat?
We beschouwen een apparaat als ingevoerd of geproduceerd, wanneer het in België (al dan niet nieuw of defect) voor de eerste keer aan een derde partij verkocht, verhuurd, ter beschikking gesteld, of in leasing gegeven wordt of wanneer het zelf in gebruik genomen wordt.
Deze apparaten moeten verplicht worden aangegeven op het moment dat ze op de markt gebracht worden of bij het moment van aankoop.
De aangifte bevat twee kolommen
- Apparaat op de markt gebracht: hier geef je per productcategorie het aantal huishoudelijke en professionele apparaten aan, die je hebt ingevoerd of geproduceerd, en die daarna bestemd zijn voor de Belgische markt. Voor de professionele apparaten geef je naast stuks ook het totaal gewicht aan.
- Teruggaaf: hier vraag je een teruggave van de Recupel-bijdragen die je betaalde aan je Belgische leverancier of aan Recupel voor huishoudelijke en/of professionele apparaten en die je vervolgens in het buitenland op de markt hebt gebracht.
Moet je de export van apparaten aangeven?
Export wordt gedefinieerd als het fysiek verzenden van apparaten buiten het Belgische grondgebied, als het over een intracommunautaire levering gaat of als het gaat over een uitvoer zoals gedefinieerd in het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde.
Indien je apparaten (huishoudelijk en/of professioneel) aankoopt in België die voor export bestemd zijn, kun je de betaalde Recupel-bijdrage recupereren via je aangifte op het online aangifteportaal.
Wanneer is er geen Recupel-bijdrage?
In drie gevallen:
- voor apparaten die je invoert, opslaat in een douane- of btw-entrepot en op de markt brengt in het buitenland;
- voor apparaten die je invoert, opslaat in een (gewoon) entrepot en die je nadien exporteert naar het buitenland;
- voor apparaten die je produceert en op de markt brengt in het buitenland.
Aangifte doen voor meerdere bedrijven
Ben je de contactpersoon voor meerdere bedrijven en wil je inloggen via één gebruikersnaam? Dan kun je Recupel hiervan op de hoogte brengen via een e-mail.
Een referentie, omschrijving of PO-nummer toevoegen aan je factuur?
Die kan je helemaal onderaan de pagina toevoegen bij het indienen van je aangifte.
Deze referentie of dit PO-nummer zal dan zichtbaar zijn op de factuur. Na het opmaken van de factuur is het niet meer mogelijk een referentie toe te voegen of aan te passen.
Hoe wordt de Recupel-bijdrage gefactureerd?
Bij de facturatie maken we een netto-afrekening van de te betalen Recupel-bijdragen en de teruggave van Recupel-bijdragen (export naar het buitenland).
Heb je voor minder dan €50 (excl. btw) apparaten aangegeven? Dan krijg je niet onmiddellijk een factuur. Dat gebeurt pas wanneer je €50 of meer hebt aangegeven. Blijf je onder dit bedrag, dan krijg je één keer per jaar een factuur.
Als je bedragen van €50 (excl. btw) of hoger hebt aangegeven, zal je hiervoor een digitale factuur ontvangen via e-mail. Je ontvangt een aparte factuur voor de aangifte van je huishoudelijke apparaten en eentje voor je professionele apparaten.
Ben je geregistreerd op het Peppol platform? Dan ontvang je de factuur alleen via Peppol. Ben je niet geregistreerd? Dan ontvang je de factuur via het opgegeven email adres van de contactpersoon binnen je bedrijf voor de opvolging van de facturatie. (Heb je een ander verzoek rond de verzendwijze van de factuur, contacteer ons via declarations@recupel.be)
...in hergebruik gebrachte of refurbished apparaten
Wanneer moet je toestellen die in hergebruik werden gebracht (refurbished) aangeven?
Toestellen die voor de eerste keer op de Belgische markt gebracht worden, vallen altijd onder de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid en zijn dus onderworpen aan een Recupel-bijdrage, ongeacht of ze nieuw zijn of al eerder werden gebruikt en nu als tweedehandstoestellen (refurbished) verkocht worden. Er wordt dus gekeken naar de oorsprong van het toestel (werd het al dan niet eerder in België op de markt gebracht) en niet naar de staat van het toestel (nieuw of tweedehands).
Concreet betekent dat:
- Als een toestel dat eerder al als nieuw in België werd verkocht, na voorbereiding voor hergebruik* opnieuw op de Belgische markt gebracht wordt als tweedehandstoestel (refurbished), dan moet dit toestel niet opnieuw in de aangifte worden opgenomen. Op het toestel werd immers al een Recupel-bijdrage aangerekend en een dubbele aangifte en Recupel-bijdrage moet vermeden worden. Het toestel zal op het einde van zijn leven maar één keer ingezameld en verwerkt worden in België.
- Als een toestel dat eerder al gebruikt werd buiten België en vervolgens op de Belgische markt wordt aangeboden als tweedehandstoestel (refurbished) na voorbereiding voor hergebruik, dan moet dit toestel wel worden opgenomen in de aangifte en moet de Recupel-bijdrage aangerekend worden. Het toestel wordt in deze situatie namelijk voor de eerste keer op de Belgische markt gebracht.
- Voor elk aan Recupel onderhevig toestel is slechts 1 maal een aangifte en Recupel-bijdrage verschuldigd en dit op het moment dat het toestel voor het eerst op de Belgische markt wordt gebracht, hetzij door invoer, hetzij door productie in België. In deze situatie moet je als invoerder of producent de Recupel-bijdrage vervolgens factureren aan je klanten in België.
*Voorbereiding voor hergebruik is het proces van het controleren, schoonmaken of repareren van afgedankte producten of componenten, zodat deze zonder verdere voorbehandeling opnieuw gebruikt kunnen worden.
Hoe de Recupel-bijdrage factureren en vermelden voor tweedehandstoestellen (refurbished)
- Voor tweedehandstoestellen die je bij Recupel hebt aangegeven mag je de Recupel-bijdrage aan de klant factureren.
- Voor tweedehandstoestellen die je niet bij Recupel hebt aangegeven mag je de Recupel-bijdrage niet aan de klant factureren. In het kader van een duidelijke en transparante communicatie naar de eindgebruiker raden we aan om “Recupel-bijdrage inbegrepen” te vermelden zodat consumenten weten dat de toekomstige inzameling en verwerking van het toestel door Recupel al is gedekt, ook wanneer het om een tweedehandstoestel gaat.
Heb je als bedrijf een samenwerking met een partner die toestellen voorbereidt voor hergebruik?
Volg dan deze richtlijnen voor de aangifte van in hergebruik gebrachte of refurbished toestellen:
- Gebruikte toestellen uit België worden naar het buitenland verstuurd ter voorbereiding voor hergebruik of refurbishment en dezelfde toestellen worden opnieuw in België op de markt gebracht. Deze toestellen hoeven niet opnieuw in de aangifte te worden opgenomen, maar mogen dan ook niet in mindering worden gebracht via de kolom “teruggaaf”.
- Refurbished toestellen worden in het buitenland voorbereid voor hergebruik en/of in het buitenland aangekocht en worden vervolgens voor het eerst in België op de markt gebracht. Deze toestellen moeten aangegeven worden in de aangifte via de kolom “op de markt gebracht” en de Recupel-bijdrage moet aangerekend worden vermits het toestel voor de eerste keer op de Belgische markt gebracht wordt.
Hulp nodig bij je aangifte?
Veelgestelde vragen
We hebben een overzicht gemaakt van de veelgestelde vragen over de aangifte.
Of bel naar 0800 11 539.