Technologie en innovatie

Recupel identificeert elektro-apparaten met AI

Recupel gebruikt artificiële intelligentie (AI) om zicht te krijgen op welke apparaten worden ingezameld. Op termijn kan het systeem de verwerking van oude elektro verder stroomlijnen en veiliger maken.

Bij de inzameling van oude elektro voeren we regelmatig een steekproef uit. Een vrachtwagen vol afgedankte toestellen wordt dan afgeleid naar een tussenstation, zoals Les Hautes Ardennes in Vielsalm. Daar gaan de apparaten één voor één op een weegtafel of weegplatform. Ondertussen maken zes verschillende camera’s een foto. Al die informatie gaat naar een database in de cloud. Een computeralgoritme voorspelt vervolgens wat voor soort product het is. 

“Eerst kon het algoritme alleen productgroepen onderscheiden: groot witgoed, tuingereedschap, IT…”, vertelt Eric Dewaet, CEO van Recupel. “Zo weten we in grote lijnen wat er ingezameld wordt. Op basis daarvan berekenen we de bijdrage die de producenten moeten betalen voor het transport en de verwerking van elektronische apparaten." 

“Sinds 2020 herkent het algoritme ook het precieze apparaat: is het een heggenschaar, een onkruidverbrander, een mixer? Zo krijgen we een meer gedetailleerd beeld van het ingezameld materiaal. Dat is ook voor de verwerker belangrijke info. Als die weet welke waardevolle materialen hij uit de toestellen kan recupereren en doorverkopen, en hoeveel moeite dat zal kosten, kan hij een betere inschatting maken van de prijs van de verwerking.”

Herbruikbare toestellen herkennen

Het AI-systeem heeft nog veel meer in zijn mars. “We bekijken onder andere of het algoritme kan voorspellen of een toestel een batterij bevat”, zegt Dewaet. “Dat is belangrijk voor de verwerker, want lithium-ionbatterijen zijn zeer ontvlambaar als je ze verkeerd recycleert.” 

“Het systeem kan misschien ook leren om herbruikbare toestellen te herkennen aan de hand van de leeftijd van het model en zichtbare schade. Op termijn willen we het algoritme gebruiken op de locaties waar het elektro verwerkt wordt. Dan hoeven onze vrachtwagens geen tussenstop meer te maken.”