Circulaire economie

Recupel studie: product-dienstcombinaties op de elektromarkt

Een elektrotoestel maken en verkopen aan een klant die het na een tijd afdankt en vervangt: dat was tot voor kort het overheersende business model. Daar komt stilaan verandering in. Toestellen kan je nu soms lenen, huren, leasen of per gebruik betalen. Via abonnementsformules kan je ook je garantie verlengen en/of je toestel laten onderhouden of herstellen als het stuk gaat.

Kortom ‘product-dienstcombinaties' doen stilaan hun intrede in de sector. 
In welke mate is dat al het geval voor de Belgische markt? 
Geldt dat voor alle producten? 
En wie zijn de voornaamste spelers? 

Recupel liet hierover een studie maken door het consultancybureau Möbius in samenwerking met VITO.

Enkele  conclusies:

  • Hoogwaardige toestellen die wat duurder uitvallen in aankoop, herstel of onderhoud maken, meer kans om in product-dienstcombinaties te worden aangeboden.
  • Bij de ondervraagde bedrijven met een elektro-aanbod zijn product-dienstcombinaties vandaag goed voor gemiddeld 8% van hun totale omzet.
  • Het merendeel van de bedrijven met een product-dienstaanbod, concentreert zich vandaag vooral op formules rond verlengde garantie, onderhoud of herstel.
  • Nauwelijks 1/5 van de ondervraagde bedrijven ziet toekomst in andere product-dienstcombinaties (lease, huren of pay per use).
  • Leasen of per gebruik betalen zie je vooralsnog hoofdzakelijk in een business omgeving, b.v. voor medische toestellen, laptops of kopieermachines. Voor professionele gebouwen duiken ook lighting/heating/cooling as a service op.
  • Uitlenen via deelplatformen is vooralsnog heel beperkt in volume in vergelijking met commerciële initiatieven en is vooral lokaal geconcentreerd.